Ο καιρός τώρα

Video Bar

Loading...

Πανελλήνιες 2012



Θεωρητική Κατεύθυνση


Τα θέματα και οι λύσεις στο μάθημα της Λογοτεχνίας

Για να δείτε το pdf με τα θέματα του μαθήματος πατήστε εδώ.

Για να δείτε τις λύσεις των θεμάτων πατήστε εδώ.

Τα θέματα και οι λύσεις στο μάθημα των Αρχαίων

Για να δείτε το pdf με τα θέματα του μαθήματος πατήστε εδώ

Για να δείτε τις λύσεις των θεμάτων πατήστε εδώ

Τα θέματα και οι λύσεις στο μάθημα της Ιστορίας

Για να δείτε το pdf με τα θέματα του μαθήματος πατήστε εδώ

Για να δείτε τις λύσεις των θεμάτων πατήστε εδώ

Τα θέματα και οι λύσεις στο μάθημα των Λατινικών

Για να δείτε το pdf με τα θέματα του μαθήματος πατήστε εδώ

Για να δείτε τις λύσεις των θεμάτων πατήστε εδώ

Θετική Κατεύθυνση

Τα θέματα και οι λύσεις στο μάθημα της Φυσικής

Για να δείτε το pdf με τα θέματα του μαθήματος πατήστε εδώ.

Για να δείτε τις λύσεις των θεμάτων πατήστε εδώ.

Τα θέματα και οι λύσεις στο μάθημα των Μαθηματικών

 Για να δείτε το pdf με τα θέματα του μαθήματος πατήστε εδώ

Για να δείτε τις λύσεις των θεμάτων πατήστε εδώ

Τα θέματα και οι λύσεις στο μάθημα της Βιολογίας

Για να δείτε το pdf με τα θέματα του μαθήματος πατήστε εδώ

Για να δείτε τις λύσεις των θεμάτων πατήστε εδώ

Τα θέματα και οι λύσεις στο μάθημα της Χημείας

Για να δείτε το pdf με τα θέματα του μαθήματος πατήστε εδώ

Για να δείτε τις λύσεις των θεμάτων πατήστε εδώ

Τεχνολογική Κατεύθυνση I

Τα θέματα και οι λύσεις στο μάθημα της Φυσικής

Για να δείτε το pdf με τα θέματα του μαθήματος πατήστε εδώ.

Για να δείτε τις λύσεις των θεμάτων πατήστε εδώ.

Τα θέματα και οι λύσεις στο μάθημα των Μαθηματικών

Για να δείτε το pdf με τα θέματα του μαθήματος πατήστε εδώ

Για να δείτε τις λύσεις των θεμάτων πατήστε εδώ

Τα θέματα και οι λύσεις στο μάθημα της Χημείας - Βιοχημείας

Για να δείτε το pdf με τα θέματα του μαθήτος πατήστε εδώ 

Για να δείτε τις λύσεις των θεμάτων πατήστε εδώ

Τα θέματα και οι λύσεις στο μάθημα της Ηλεκτρολογίας

Για να δείτε το pdf με τα θέματα του μαθήματος πατήστε εδώ

Για να δείτε τις λύσεις των θεμάτων πατήστε εδώ

Τεχνολογική Κατεύθυνση II

Τα θέματα και οι λύσεις στο μάθημα της Φυσικής

Για να δείτε το pdf με τα θέματα του μαθήματος πατήστε εδώ.

Για να δείτε τις λύσεις των θεμάτων πατήστε εδώ.

Τα θέματα και οι λύσεις στο μάθημα των Μαθηματικών

Για να δείτε το pdf με τα θέματα του μαθήματος πατήστε εδώ

Για να δείτε τις λύσεις των θεμάτων πατήστε εδώ

Τα θέματα και οι λύσεις στο μάθημα των Αρχών Οργάνωσης και Διοίκησης Επιχειρήσεων

Για να δείτε το pdf με τα θέματα του μαθήματος πατήστε εδώ

Για να δείτε τις λύσεις των θεμάτων πατήστε εδώ

Τα θέματα και οι λύσεις στο μάθημα Ανάπτυξη Εφαρμογών σε Προγραμματιστικό Περιβάλλον

Για να δείτε το pdf με τα θέματα του μαθήματος πατήστε εδώ

Για να δείτε τις λύσεις των θεμάτων πατήστε εδώ

Μαθήματα Γενικής Παιδείας

Τα θέματα και οι λύσεις στο μάθημα Αρχές Οικονομικής Θεωρίας

Για να δείτε το pdf με τα θέματα του μαθήματος πατήστε εδώ

Για να δείτε τις λύσεις των θεμάτων πατήστε εδώ

Τα θέματα και οι λύσεις στο μάθημα Μαθηματικά και Στοιχεία Στατιστικής

Για να δείτε το pdf με τα θέματα του μαθήματος πατήστε εδώ.

Για να δείτε τις λύσεις των θεμάτων πατήστε εδώ.

Τα θέματα και οι λύσεις στο μάθημα της Βιολογίας Γεν. Παιδείας

Για να δείτε το pdf με τα θέματα του μαθήματος πατήστε εδώ.

Για να δείτε τις λύσεις των θεμάτων πατήστε εδώ.

Τα θέματα και οι λύσεις στο μάθημα Φυσική Γεν. Παιδείας

Για να δείτε το pdf με τα θέματα του μαθήματος πατήστε εδώ.

Για να δείτε τις λύσεις των θεμάτων πατήστε εδώ.

Τα θέματα και οι λύσεις στο μάθημα Ιστορίας Γεν. Παιδείας

Για να δείτε το pdf με τα θέματα του μαθήματος πατήστε εδώ.

Για να δείτε τις λύσεις των θεμάτων πατήστε εδώ.

Τα θέματα Νεοελληνικής Γλώσσας ΕΠΑΛ 22/5/2012

ΚΕΙΜΕΝΟ
ΟΙ ΑΡΕΤΕΣ ΤΟΥ ΛΟΓΟΥ

Δεν είναι καθόλου τυχαίο το γεγονός ότι οι αρχαίοι Έλληνες με την ίδια λέξη, τη διεθνή σήμερα λέξη «λόγος», ονόμαζαν τη σκέψη και την ομιλία. Και τα δύο πάνε μαζί, όπως αναφέρει ο Πλάτωνας στο έργο του «Σοφιστής».
Δεν είναι καθόλου άστοχο το λεγόμενο ότι ο καλύτερος τρόπος να χαρακτηρίσεις έναν άνθρωπο, είναι να προσέξεις πώς εκφράζεται, πώς μιλεί και πώς γράφει. Εκείνος που έχει ξεκαθαρισμένες και τακτοποιημένες τις σκέψεις του εκφράζεται καθαρά και με τάξη, είτε για σοβαρά και δύσκολα πράγματα μιλεί, είτε γράφει για απλά και εύκολα θέματα της καθημερινής ζωής. Όσο και να προσπαθεί κανείς να κρύψει ή να καλύψει τα κενά των γνώσεών του, ο λόγος του τον αποκαλύπτει. Μια ξαφνική φράση ή μια περιπλεγμένη πρόταση θα τον προδώσει. Ό,τι προπάντων δεν μπορεί να περάσει απαρατήρητο, είναι η διανοητική φτώχεια, ή η αναφομοίωτη μάθηση. Ο κούφιος και παιδαριώδης λόγος (προφορικός ή γραπτός) τα φέρνει στην επιφάνεια.
Κακώς ισχυρίζονται οι θιγόμενοι ότι τους αδικούμε, όταν κρίνουμε τον εσωτερικό κόσμο τους από την εκφραστική τους πενία. «Τα έχω στο νου μου» λένε «αλλά δεν μπορώ να τα διατυπώσω, γιατί μου λείπει η πείρα ή το θάρρος». Το «αν και πώς» τα διατυπώνουν μαρτυρεί το «αν και πώς» τα έχουν στο νου τους. Δεν κινείται σε άλλο επίπεδο ο νους, και σε άλλο η γλώσσα. Του ίδιου ρολογιού δείχτες είναι και ο ένας και η άλλη.
Και τι χρειάζεται στον άνθρωπο, για να σκέπτεται και να εκφράζεται καθαρά και με τάξη; Το καλό εγκεφαλικό κύτταρο, θα απαντήσει ο ένας. Η καλή εκπαίδευση, θα ισχυριστεί ο άλλος. Η ταπεινή μου γνώμη είναι: και τα δύο. Ασφαλώς τα διανοητικά προσόντα, όπως και τις σωματικές ιδιότητες, τα οφείλουμε κατά κύριο λόγο στις βιολογικές καταβολές μας. Δεν αποδίδει όμως αυτό το φυσικό κεφάλαιο, εάν δεν αξιοποιηθεί με την καθοδήγηση και την άσκηση, με μία λέξη: με την αγωγή που θα δεχτούμε ή θα επιβάλλουμε στον εαυτό μας από τα τρυφερά μας χρόνια.
Εκείνοι που τα ρίχνουν όλα στην κληρονομικότητα, απαλείφουν αυθαίρετα έναν παράγοντα, που έχει αναμφισβήτητη και κάποτε αποφασιστική σημασία για τη διάπλαση2 της προσωπικότητάς μας: τον παράγοντα «αγωγή» (ανατροφή, εκπαίδευση, άσκηση), που μας παρέχουν εκείνοι που μας ανέθρεψαν και μας εκπαίδευσαν, είτε πρόσωπα είναι αυτοί (γονιοί, δάσκαλοι, φίλοι) είτε απρόσωποι θεσμοί (διοίκηση, δικαιοσύνη, εκκλησία, σχολείο, επάγγελμα κ.λπ.).
Ε.Π. Παπανούτσου, 2003, Οι δρόμοι της ζωής,
Εκδ. Νόηση, Αθήνα, σελ. 121-123 (Διασκευή)
πενία = φτώχεια
διάπλαση= διαμόρφωση

Α1.Να γράψετε την περίληψη του κειμένου, που σας δόθηκε, χωρίς δικά σας σχόλια (60-80 λέξεις).
Μονάδες 25
Β1. Να αναπτύξετε σε μία παράγραφο 60-80 λέξεων το περιεχόμενο της παρακάτω περιόδου: «Δεν είναι καθόλου άστοχο το λεγόμενο ότι ο καλύτερος τρόπος να χαρακτηρίσεις έναν άνθρωπο, είναι να προσέξεις πώς εκφράζεται, πώς μιλεί και πώς γράφει».
Μονάδες 15
Β2. Ποιον τρόπο πειθούς χρησιμοποιεί ο συγγραφέας στην πρώτη παράγραφο του κειμένου;
Μονάδες 5
Β3.α. Να γράψετε από ένα συνώνυμο για καθεμία από τις παρακάτω λέξεις: εκφράζεται, θάρρος, κύριο, αποφασιστική, παρέχουν. (Μον. 5)
β. Να γράψετε από ένα αντώνυμο για καθεμία από τις παρακάτω λέξεις: άστοχο, κρύψει, φτώχεια, σωματικές, φυσικό. (Μον. 5)
Μονάδες 10
Β4. Να δώσετε έναν πλαγιότιτλο για την τελευταία παράγραφο του κειμένου.
Μονάδες 5
Γ1. Πολλές φορές οι νέοι χρησιμοποιούν ένα δικό τους, ξεχωριστό, τρόπο γλωσσικής επικοινωνίας. Σε ένα άρθρο (400-500 λέξεις), που θα δημοσιευτεί στην εφημερίδα του σχολείου σας, να διατυπώσετε τις απόψεις σας σχετικά με τους λόγους για τους οποίους οι νέοι χρησιμοποιούν με αυτόν τον τρόπο τη γλώσσα, καθώς και τους παράγοντες που μπορούν να συμβάλουν στην καλλιέργεια της γλώσσας των νέων σήμερα.
Μονάδες 40


 Το θέμα της έκθεσης Γενικού Λυκείου 21/5/2012


Το θέμα της έκθεσης το οποίο κλήθηκαν να γράψουν σήμερα οι μαθητές στη πρεμιέρα των πανελληνίων εξετάσεων κατά κοινή ομολογία ήταν αρκετά δύσκολο αφού ήταν ένα απόσπασμα από βιβλίο της Ελένης Γλύκατζη Αρβελέρ, με γλώσσα και νοήματα που ήταν δυσνόητα για τους υποψηφίους.



Παρακάτω μπορείτε να δείτε το θέμα που κλήθηκαν να αναπτύξουν οι υποψήφιοι:
Πανανθρώπινο μήνυμα τέχνης
Κάθε πολιτισμός έχει τα όρια και το στίγμα του στον ιστορικό χώρο και χρόνο. Μέσα ωστόσο στην ιστορία του κόσμου, το αρχαιοελληνικό αισθητικό επίτευγμα σημαδεύει την καταγωγή μιας τέχνης με πανανθρώπινο μήνυμα και με διαστάσεις παγκόσμιες, θα έλεγα σχεδόν εξωχρονικές. Πρώτη έκφραση της αποστασιοποίησης του ανθρώπου από την αναγκαιότητα της φύσης, χάρη στη μεταμόρφωση της ύλης σε πνεύμα, το ελληνικό πλαστικό κατόρθωμα δηλώνει την επίμονη και έλλογη προσπάθεια του καλλιτέχνη να δαμάσει το πάθος και τη μοίρα με τα έργα του νου και της καρδιάς, αυτά που φέρνουν τον άνθρωπο όλο και πιο κοντά στο Θεό, αυτά που τον οδηγούν δίπλα στο συνάνθρωπο.
Αποκρυστάλλωμα μιας ορθής και όρθιας σκέψης, το αρχαίο άγαλμα (μεμονωμένο ή ως αναπόσπαστο μέρος αρχιτεκτονικού συμπλέγματος) καθαγιάζει και αγλαΐζει1 τους χώρους της πόλης. Σήμα ανάτασης ψυχικής και ορόσημο πανάρχαιας μνήμης, θυμίζει στους πολίτες την αμέριστη ευθύνη τους για τη συνοχή της κοινωνικής ομάδας και ορθώνεται εγγυητής της ιστορικής αλληλεγγύης του συνόλου. Διαγράφει ο τεχνίτης τα πλαίσια μιας πάντα ευνομούμενης και ισορροπημένης πολιτείας, έτσι όπως την ονειρευόταν η νεογέννητη δημοκρατία και έτσι όπως την ορίζει η πλατιά ειρηνευτική κίνηση του θεϊκού βραχίονα στο αέτωμα του ολυμπιακού ναού. Κίνηση που αναδεικνύει τον Απόλλωνα ρυθμιστή στη διαμάχη του ανθρώπου με το ζώο, με το μυθικό Κένταυρο, στην Ολυμπία, και οργανωτή της ζωής μέσα στο φως του λόγου. Το πέρασμα από το μύθο στο λόγο έγινε, χάρη στην τέχνη, άγαλμα, θέαμα και θεωρία. […]
Το πέρασμα από το ζώο, την άγρια φύση και τους αγρούς, στο δομημένο άστυ και στην οργανωμένη πόλη, ας πούμε τη θεϊκή μετάβαση από την κυνηγέτιδα Άρτεμι στην πολιάδα Αθηνά, δηλώνει με κάθε της μορφή και σε κάθε της βήμα η αρχαία ελληνική τέχνη, πρώτη αυτή εγρήγορση του ανθρώπου στον κόσμο του ελεύθερου πνεύματος. Αυτό ίσως είναι το συνοπτικό μέγιστο μάθημα του αρχαιοελληνικού βιώματος, των ανθρώπων που πρώτοι σμίλευσαν στο ξύλο, στην πέτρα και στο μάρμαρο, τη μορφή της εσωτερικής ενατένισης, συνδυασμένη με την ιδεατή πληρότητα της φυσικής ομορφιάς. Μαρτυρεί για τα λεγόμενά μου το αινιγματώδες χαμόγελο του αρχαϊκού κούρου και η ανείπωτη έκπληξη στο βλέμμα της κόρης μέσα στην πολύπτυχη φορεσιά της.
Ιδού η απαρχή της προσπάθειας για γνώση και για αυτογνωσία, ιδού το πρώτο ερωτηματικό, το για πάντα αναπάντητο, ιδού η αυγή του μυστηρίου που οδήγησε τον άνθρωπο να γίνει πλάστης αθάνατου έργου, δημιουργός δηλαδή θεών. Δάμασε η ελληνική τέχνη το ζώο πριν ανακαλύψει τον τέλειο άνθρωπο. Το συντροφικό συναπάντημα του ανθρώπου με τους θεούς διδάσκει η αρχαία αισθητική, στην προσπάθειά της να αιχμαλωτίσει την τέλεια μορφή την πάντα μετέωρη και πάντα τεταμένη προς μια ιδεατή πληρότητα, προς ένα αέναο γίγνεσθαι. Να γιατί η αρχαία τέχνη θα μένει πάντα πρωτοποριακά επίκαιρη και ζωντανή: είναι η τέχνη πυξίδα και σταθερός προσανατολισμός, αυτή που δεν γνώρισε αμηχανίες και αγνοεί τα αδιέξοδα, γι’ αυτό και εμπνέει κάθε αναγέννηση, γι’ αυτό και μένει η βάση κάθε πνευματικής παλιννόστησης προς το ουσιώδες, δηλαδή τη δημιουργία ελευθερίας.
Ελένη Γλύκατζη-Αρβελέρ
Πολιτισμός και Ελληνισμός
Προσεγγίσεις, Αθήνα 2007
(Διασκευή)

A1. Να γράψετε στο τετράδιό σας την περίληψη του κειμένου που σας δόθηκε (100-120 λέξεις).
Μονάδες 25
Β1. Η αρχαία τέχνη θα μένει πάντα πρωτοποριακά επίκαιρη και ζωντανή. Να αναπτύξετε το περιεχόμενο της φράσης σε μία παράγραφο (70-90 λέξεις).
Μονάδες 10
Β2. α) Να βρείτε τους δύο τρόπους πειθούς που χρησιμοποιεί η συγγραφέας στην τελευταία παράγραφο και να τεκμηριώσετε την απάντησή σας με μία αναφορά για κάθε τρόπο (μονάδες 6).
β) Να εντοπίσετε στο κείμενο τέσσερις λέξεις ή φράσεις με μεταφορική σημασία (μονάδες 4).
Μονάδες 10
Β3. α) επίτευγμα, δαμάσει, μετάβαση, πληρότητα, ουσιώδες: Να γράψετε από ένα συνώνυμο για καθεμιά από τις παραπάνω λέξεις (μονάδες 5).
β) έλλογη, κοντά, συνοπτικό, φυσικής, αιχμαλωτίσει: Να γράψετε από ένα αντώνυμο για καθεμιά από τις παραπάνω λέξεις (μονάδες 5).
Μονάδες 10
Β4. Να αναγνωρίσετε το είδος της σύνταξης στις παρακάτω φράσεις και να τις μετατρέψετε στο αντίθετο είδος:
Διαγράφει ο τεχνίτης τα πλαίσια μιας πάντα ευνομούμενης και ισορροπημένης πολιτείας (μονάδες 2).
Δάμασε η ελληνική τέχνη το ζώο πριν ανακαλύψει τον τέλειο άνθρωπο (μονάδες 3).
Μονάδες 5
Γ1. Σε ημερίδα του δήμου σου με θέμα «Τέχνη και Ζωή» συμμετέχεις ως εκπρόσωπος του σχολείου σου με εισήγηση 500-600 λέξεων. Στην εισήγηση αυτή αναφέρεσαι στην προσφορά της Τέχνης στους νέους σήμερα, καθώς και στους τρόπους με τους οποίους μπορεί το σχολείο να συμβάλλει στην ουσιαστική επαφή τους με αυτήν.
Μονάδες 40

ShareThis

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...